En publikation om Spelansvar
Om SPER
Spelbranschens Riksorganisation (Sper) är en branschorganisation som representerar både den digitala och fysiska licensierade spelmarknaden i Sverige. Sper företräder tio spelbolag, vilka tillsammans står för större delen av den licensierade svenska spelmarknaden, och två spelleverantörer. Sper arbetar för att skapa en långsiktigt hållbar spelmarknad med ett högt konsumentskydd.
Vision
Sper är medlemmarnas plattform som arbetar för en sund spelbransch att vara stolt över. Spel om pengar ska vara rolig underhållning. Branschen ska vara långsiktigt hållbar och skapa ett högt förtroende.
Medlemmar
Spers operatörsmedlemmar har svensk spellicens. För att spelbranschen ska vara sund och konsumentskyddet högt behövs samarbete. Fler kan göra mer och en stark förening har ökade möjligheter att påverka och förändra politiken, media och samhället. Som medlem i Sper är man med och utvecklar en sund, modern och hållbar spelbransch. Spers medlemmar ska följa svensk lagstiftning, gällande praxis och de riktlinjer som Sper tagit fram.
Uppdrag – ett högt konsumentskydd och ett ökat förtroende
Spers viktigaste uppdrag är att arbeta för ett högt konsumentskydd och ett ökat förtroende för branschen. Spel är underhållning och ingen ska få problem av sitt spelande. Sper samlar aktörerna inom spelbranschen, diskuterar utmaningar och lösningar samt sätter gemensamma mål för att verka för konsumentens bästa. Vår uppfattning är att såväl samarbeten inom Sper som samarbeten med politik, myndigheter, beroende- och stödorganisationer med flera leder till att branschen kan göra ett ännu bättre arbete för att stärka konsumentskyddet.
Sedan 2017 mäter Sper förtroendet för den svenska spelbranschen i en årlig undersökning som genomförs av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).
Det samlade betyget för kundnöjdhet uppgår 2024 (2023) till 58,6 (58,4) på en skala 0–100. Ett index under 60 anses vara ett svagt betyg.
Spelare har ett relativt gott förtroende för det spelbolag man oftast använder, men är kritiska till branschen i övrigt. Resultatet av SKI:s undersökning visar att såväl spelare som allmänhet anser att branschen har problem, bland annat i form av spelberoende.
Sper anser att återkommande mätningar är värdefullt för att förstå hur utvecklingen ser ut och vilka områden som branschen måste arbeta vidare med. Resultatet av de årliga mätningarna analyseras med utgångspunkt i att vi ska vara transparenta om våra utmaningar. Vi tar kritiken på allvar och arbetar för att skapa insikt. Här har branschen ett stort eget ansvar. Vi agerar genom olika aktiviteter för en långsiktigt hållbar spelbransch där arbetet med spelansvar är prioriterat och kommunicerar vad vi gör.