Mer läsning

Bakgrund och syfte med publikationen

Konsumentskyddet på den svenska spelmarknaden har stärkts väsentligt sedan marknaden omreglerades år 2019. Det krävs licens för att få erbjuda spel i Sverige, och med licensen följer en långtgående skyldighet att skydda spelare mot överdrivet spelande och vidta åtgärder där så är lämpligt.
En hållbar utveckling av den svenska spelmarknaden – nöjda kunder med ett sunt spelande – är centralt för branschens legitimitet och fortsatta lönsamhet. Det är också viktigt att betona att eventuellt ytterligare åtgärder för att stärka konsumentskyddet för den licensierade spelmarknaden inte får leda till oönskade effekter såsom ett ökat spelande på den olicensierade marknaden. 

Spel om pengar är en del av underhållningsindustrin. Spel har i tusentals år attraherat människor och för de flesta innebär det avkoppling, spänning och drömmar. Svenskar har traditionellt sett varit ett spelande folk som snabbt har intresserat sig för nya spelprodukter. De vanligaste spelen i dag är lotterier och nummerspel följt av trav.

För den breda allmänheten är spel förknippat med underhållning och majoriteten säger sig spela för nöjes skull. Andra spelar för att vinna, för att det är socialt eller för ett gott ändamål.  

Men allt spel innebär en viss risk för spelproblem och för en liten del av befolkningen utgör spel ett problem.

Spelbranschen ska vara långsiktigt hållbar och skapa ett högt förtroende. För att nå dit ska vi i branschen ta ansvar för de utmaningar som finns och driva förändringsarbete. 2024 publicerade Sper den första spelansvarspublikationen för att beskriva de krav som den svenska spelregleringen ställer på licensierade spelbolag och de utmaningar som branschen arbetar med för att åtgärda.

Med den här publikationen vill Sper uppmärksamma unga vuxnas spelande i åldern 18–24 år och medlemsföretagens spelansvarsarbete särskilt riktade till dessa spelare.

Publikationens huvudfokus är att beskriva hur Spers medlemmar, utöver författningsreglerade åtgärder, också arbetar med självpåtagna spelansvarsåtgärder avseende unga vuxna spelare. Denna grupp är extra skyddsvärd eftersom spel i ung ålder ökar risken för att utveckla ett överdrivet spelande.

Unga vuxna, främst pojkar och män, drabbas i högre grad av negativa konsekvenser av spel än äldre. Spelproblem hos unga har ofta samband med andra problem, till exempel dålig ekonomi, utsatthet för våld, riskkonsumtion av alkohol eller psykisk ohälsa.

Då olika produkter innebär olika risk för spelproblem har de medlemmar som erbjuder mer riskfyllda spelprodukter generellt sett fler självpåtagna spelansvarsåtgärder gentemot unga vuxna än de medlemmar som erbjuder mindre riskfyllda produkter såsom fysiska lotterier.

Publikationen lyfter också problemen med minderårigas dataspelande.

Spelinspektionen har dragit slutsatsen att allt fler minderåriga spelar dataspel som innehåller lotteriliknande inslag, vilket i många fall även fungerar som en introduktion till spel om pengar. Spelinspektionen har möjligheter att utöva tillsyn över moment i dataspel som kan klassas som spel om pengar, till exempel lootboxes.

Spelinspektionen har också utfärdat flera förbud mot aktörer som bedriver så kallad skinbetting. Sper anser därför att regeringen bör utreda hur dataspelsbranschen kan regleras mer effektivt så att minderåriga som spelar dataspel inte senare utvecklar spelproblem.

Reglering av spelmarknaden med fokus på spelansvar

Spelmarknaden omreglerades den 1 januari 2019 då Sverige fick en ny spelreglering genom spellagen (2018:1138). Bakgrunden till omregleringen var att en allt större del av svenskarnas spelande skedde över internet hos spelbolag som saknade tillstånd i Sverige. Spelregleringen bygger på ett licenssystem där alla spelaktörer ska ha en licens och det är bara licenshavarna som är tillåtna att vända sig direkt till svenska konsumenter. Aktörer utan licens ska stängas ute.

Efter omregleringen är marknaden uppdelad i:

  • En konkurrensutsatt del som är öppen för alla spelbolag med licens, som främst omfattar onlinespel och vadhållning på sport och hästar,
  • En del som förbehålls allmännyttiga organisationer, som främst omfattar lotterier och landbaserad bingo, samt
  • En del som förbehålls staten, som främst omfattar spel på värdeautomater.*

Riksdagen beslutade den 2 april 2025 att avveckla statliga kasinon och Svenska Spel stängde därför Casino Cosmopol den 25 april 2025.

Spelbolagen ska skydda sina spelare mot överdrivet spelande och spellagen ställer höga krav på spelansvar. Spelbolagen ska värna ett starkt konsumentskydd och de negativa effekterna av spelandet ska begränsas. Nedan redogörs för några av de krav som ställs på licenshavarna.

Åldersgränser är en viktig förebyggande åtgärd som skjuter upp ungas speldebut och minskar risken för att utveckla spelproblem. Licenspliktigt spel får inte erbjudas till någon som är under 18 år. Den som är under 20 år får inte ges tillträde till ett landbaserat kasino. 

Vid onlinespel är det obligatoriskt för spelare att ange en övre gräns för sina insättningar. En licenshavare ska erbjuda spelare ett självtest för att de ska kunna bedöma sitt eget spelande. Licenshavare ska kontinuerligt utbilda sin personal i spelansvar.

Enligt spellagen får bonusar inte erbjudas annat än vid första speltillfället. Aktörer som erbjuder lotterier enligt spellagen kap. 6 får dock erbjuda och lämna bonus även vid andra tillfällen. 

Licenshavare får inte erbjuda eller lämna kredit för insatser i ett spel. Detsamma gäller för den som är spelombud. Mindre belopp för lotter enligt spellagen kap. 6 som säljs som prenumeration kan betalas med faktura. 

All spelreklam ska vara måttfull och får inte riktas till personer under 18 år eller till personer som stängt av sig från spel i Spelpaus.se. 

Omsorgsplikten – en del av spelansvaret

En viktig del av spelansvaret är den så kallade omsorgsplikten som innebär att alla som har licens i Sverige för att bedriva spel om pengar ska säkerställa att sociala och hälsomässiga hänsyn iakttas i spelverksamheten. En licenshavare måste skydda sina kunder mot överdrivet spelande och hjälpa dem att minska sitt spelande när det finns anledning till det.

Licenshavaren ska följa spelares spelbeteende och spelmönster för att kunna vidta åtgärder för att motverka problem med överdrivet spelande. Licenshavare ska också beskriva hur omsorgsplikten ska uppfyllas i en handlingsplan och rapportera uppgifter om kundernas spelbeteende till Spelinspektionen.

Spelpaus.se

Spelpaus.se är ett nationellt självavstängningssystem där man kan stänga av sig från spel som kräver registrering hos de spelbolag som har licens att bedriva spel om pengar i Sverige.

Avstängningsperioderna är 1,3, 6 månader eller tills vidare. En avstängning kan inte ångras.

Fakta om ungas spelande

Nedan redovisas ungas spelande om pengar fördelat på unga vuxna, med fokus på åldersgruppen 18–24 år, och minderåriga. Licenspliktigt spel får enligt spellagen inte erbjudas till någon som är under 18 år men flera undersökningar visar att minderårigas spel om pengar har ökat de senaste åren. Spers medlemmar följer denna utveckling för att få en bättre bild av detta spelande. Det saknas dock tillförlitliga uppgifter om var och hur spelandet sker, till exempel om det sker inom eller utom det svenska licenssystemet. Men i de fall minderåriga anger att de har ett eget spelkonto gör Spelinspektionen bedömningen att dessa konton är registrerade på spelsidor som ligger utanför det svenska licenssystemet.

Unga vuxna

Enligt Folkhälsomyndighetens undersökning Hälsa på lika villkor (HLV) är deltagandet i spel lägre för 16–29 åringar än befolkningen i stort, samtidigt som det riskabla spelandet är högst i denna åldersgrupp. 29 procent i åldersgruppen 16–29 år hade deltagit i spel om pengar år 2024. Det är en minskning från mätningarna 2020 och 2022 då det var 31 procent. I åldersgruppen 18–24 år var deltagandet i spel 26 procent. I befolkningen som helhet (16–84 år) var deltagandet i spel 49 procent.

Enligt den information som licenshavare för kommersiellt onlinespel och vadhållning rapporterar in till Spelinspektionen har antalet aktiva spelare i åldersgruppen 18–24 år succesivt ökat sedan 2019. Unga vuxna är den enda åldersgrupp som visar en tydlig trend vad gäller ökning av inrapporterade aktiva spelare.

Det är dock inte unika spelare som återspeglas utan det som fångas upp i den periodiska rapporteringen på aggregerad nivå är det totala antalet aktiva spelare hos licenshavarna. Det är enligt Spelinspektionen troligt att en del av ökningen beror på att fler individer sprider sitt spelande mellan flera spelbolag.

Minderåriga

Minderårigas spelande har ökat de senaste åren. En undersökning genomförd av Folkhälsomyndigheten 2021 visade att 34 procent av 16–17-åringarna hade spelat det senaste året. Det var en ökning jämfört med 2015 då 20 procent hade spelat det senaste året. 

Även andra undersökningar visar att spelande bland minderåriga ökar. Den nationella skolundersökningen från 2024 (genomförd av Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN) visar att andelen gymnasieungdomar (andra året) som spelat om pengar de senaste 12 månaderna har ökat, framför allt bland pojkar där andelen har ökat från 27 procent 2019 till 43 procent 2024.

Även bland flickorna i gymnasiet (andra året) har spelandet ökat, från 4 procent 2019 till 8 procent 2024. Bland pojkar i årskurs 9 har andelen som spelat om pengar de senaste 12 månaderna ökat från 20 procent 2018 till 27 procent 2024. Motsvarande andel bland flickorna har legat på 9 procent de senaste fyra åren. 

4 procent av eleverna i årskurs 9 hade ett eget spelkonto. Spelinspektionen gör bedömningen att de spelsidor där minderåriga har egna konton är utanför det licensierade systemet. Detta är enligt Spelinspektionen allvarligt i och med att det i sådana fall möjliggör ett kringgående av den lagstadgade åldersgränsen i spellagen.

Spelproblem

För den breda allmänheten är spel förknippat med underhållning och majoriteten säger sig spela för nöjes skull, men allt spel innebär en viss risk för spelproblem och vissa typer av spel ökar risken. Spel med hög riskpotential kännetecknas av att det är kort tid mellan insats, resultat och möjlighet att satsa igen på samma spel. Ju kortare tid, desto högre risk att utveckla ett problemspelande. Faktorer som möjlighet till långa spelsessioner, ofta speciellt ljus och ljud till spelupplevelsen samt tillgänglighet via online ökar också risken. Spelautomater, kasinospel och vissa former av vadslagning är spel med hög riskpotential.

När spel erbjuds online ökar tillgänglighet och snabbhet och därmed risken. Vanliga onlinespel är poker, bingo och skraplotter. De flesta sportspel och spel på hästar har medelhög riskpotential. Lägst riskpotential har lotterier som köps hos ombud.

Omfattningen av spelproblem i befolkningen är i stort sett oförändrad efter omregleringen av spelmarknaden 2019. Enligt Folkhälsomyndighetens befolkningsstudie Swelogs 2021, är drygt 4 procent i riskzonen. 3 procent har viss risk för spelproblem, knappt 1 procent har förhöjd risk för spelproblem och en halv procent har spelproblem. Jämfört med 2015 har andelen i befolkningen som befinnes sig i riskzonen minskat från knappt 6 procent.

Utvecklingen av unga vuxnas deltagande i spel är svårtydd men enligt Spelinspektionen är den sammantagna bilden att unga vuxna i högre grad än äldre drabbas av negativa konsekvenser av spel.

Enligt Folkhälsomyndighetens undersökning om spel om pengar bland unga och föräldrar hade 3 procent av alla 16–19-åringar ett problemspelande 2021 och 7 procent hade någon grad av spelproblem. Killar låg högre än tjejer i båda ålderskategorierna för både någon grad av spelproblem och problemspelande.

Riskabelt spelande om pengar ökar bland pojkar i årskurs 9 och gymnasiets år 2, enligt CAN:s skolundersökning 2024. Andelen pojkar i årskurs 9 med riskabelt spelande har stigit från 5 procent (2021) till 9 procent (2024), och bland gymnasiepojkar från 7 procent till 14 procent under samma period. För flickor har andelen legat stabilt på 1 procent under samma period. 


Många barn och unga kan spela digitala spel utan att det innebär problem men de som spelar dataspel ofta har i större utsträckning ett problemspelande enligt PGSI (Problem Gambling Severity Index- ett frågeformulär som mäter förekomsten av spelproblem). Enligt Spelinspektionens enkätundersökningar 2024 riktade till unga vuxna är riskabelt spelande om pengar särskilt vanligt bland de som köper lootlådor tidigt. Bland de som var under 15 år vid sitt första köp hade 87 procent ett riskabelt spelande och bland de som var under 12 år var andelen 89 procent.

Ekonomi och spelproblem

Personer med spelproblem har ofta skulder och ekonomiska problem. De kan sakna pengar till viktiga utgifter och får ofta dras med sina ekonomiska problem länge. Det påverkar hälsan negativt. Även närstående drabbas.

Skulder hos unga kan få konsekvenser för livet under lång tid framåt, och kan försvåra möjligheten till egen bostad och minska sannolikheten till fortsatta studier. Unga vuxna (18–24 år) är den ålderskategori där det är vanligast att spela för mer pengar än vad man egentligen har råd att förlora. Enligt Spelinspektionen ökar dock inte andelen unga vuxna i Kronofogdens skuldregister men skulderna ökar. Det är dock inte känt vilken andel spelskulder har eller om spelskulder är en växande andel i skuldregistret.

Förebyggande åtgärder och behandling

Sedan 2018 har kommunerna ett tydligt ansvar för att aktivt arbeta för att förebygga och motverka spelmissbruk bland barn och unga. Även staten har en viktig roll i det arbetet. Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen och länsstyrelserna ska bland annat utveckla kunskapsstöd och samordna nationella insatser för att förebygga spelproblem samt stödja och följa upp kommuners och regioners arbete.

Enligt Folkhälsomyndigheten behöver det lokala spelförebyggande arbetet stärkas, inte minst när det gäller unga personer. Myndighetens undersökning Länsrapporten 2024 visar att endast 18 procent av kommunerna i undersökningen uppger att de har en policy om spel om pengar inom den kommunala gymnasieskolan. Bara ca 40 procent av kommunerna har kartlagt skolelevers spelvanor och mindre än en tredjedel har insatser inom socialtjänst som är kopplade till tidig upptäckt av problem med spel om pengar bland unga. Samtidigt har antalet kommuner som arbetar med föräldraskapsutbildning om spel minskat.

Enligt Riksrevisionen finns det indikationer på att samhällets insatser för att förebygga och minska problem med spel om pengar inte är tillräckligt effektiva.

Riksrevisionen lyfter att spelandet ökar bland barn och unga, vilket samvarierar med försämrade skolresultat, kriminalitet, depression och självmord. Riksrevisionen har därför beslutat om en granskning som ska svara på om statens arbete mot problem med spel om pengar är effektivt. Resultatet av granskningen planeras att presenteras i november 2025. 

Samband mellan dataspel och spel om pengar

Det finns ett samband mellan dataspel och spel om pengar. Många digitala spel på dator, konsol, mobil och surfplatta har inslag av lotteri och vadslagning med slumpmässiga möjligheter att vinna.

De licensierade spelbolagen har ingen påverkan på hur dataspelsbranschen utvecklas. Däremot är det viktigt för spelbranschen att följa utvecklingen, särskilt när det kommer till sambandet mellan dataspel och spel om pengar. Spelinspektionen pekar på att allt fler minderåriga spelar dataspel som innehåller lotteriliknande inslag, så som lootlådor, vilket i många fall fungerar som en introduktion till spel om pengar. Spelinspektionen framhåller också att risken för riskabelt spel om pengar är vanligare hos unga vuxna som köpt lootlådor tidigt.

Över hälften av alla individer i åldrarna 9–18 år spelade dataspel år 2022. Den högsta frekvensen av spelande återfanns bland barn i åldersgruppen 9–12 år, där över 80 procent av både pojkar och flickor angav att de spelade dataspel regelbundet. Oavsett åldersgrupp spelade pojkar både oftare och längre tid än flickor.

Lootlådor är paket med okänt innehåll för spelaren som kan gå att köpa för riktiga pengar. Lådan kan innehålla bland annat nya egenskaper till spelkaraktären eller ett nytt vapen. Det finns en risk att personen betalar för en låda som inte förbättrar spelarens möjligheter. Denna ovisshet i vad som köps ger en spänning som kan leda till att personen utvecklar problem med spel om pengar. Enligt Swelogs 2021 var det 16 procent av 16–17-åringarna som hade köpt lootlådor under det senaste året. I Folkhälsomyndighetens ungdomsundersökning var det liknande resultat, där hade 14 procent av 16–17-åringarna och 16 procent av 18–19-åringarna köpt lootlådor.

I vissa dataspel går det att vinna så kallade ”skin” via lootlådor, vilket är kosmetiska föremål som används i spelet. Vissa skin är särskilt sällsynta och kan vara värda tiotusentals kronor, eftersom de anses vara samlarobjekt. Skin kan säljas vidare på olika plattformar för pengar.

Skinbetting innebär att skins används som insatser och/eller vinster i spel som avgörs av slumpen och därmed kan de betraktas som spel om pengar. Counter-Strike är det spel vars skins är vanligast förekommande inom skinbetting. Det är ett av de populäraste spelen bland ungdomar i dag. Skinbetting introducerades 2015 och är därmed ett nyare fenomen än lootlådor varför det inte finns lika mycket kunskap om samband med spel om pengar.

Enligt Spelinspektionen är även marknadsföring i form av influencers och kasinostreaming en starkt bidragande faktor till att öka intresset för att delta i dessa spelrelaterade moment i dataspel och i förlängningen också traditionellt spel om pengar. Kasinostreaming består av personer som filmar sig själva när de spelar kasino och delar detta på videodelningsplattformar. Vem som helst oavsett ålder kan titta på dessa streamers och det är populärt bland yngre.

Se våra medlemmar