ATG

ATG anser att arbetet med unga spelare inte bara är en fråga om enskilda kunder, utan om spelbranschens framtid i stort. Det handlar inte bara om regler och gränser utan om att bygga en hållbar verksamhet där spel ska vara något underhållande – inte ett problem. 


ATG:s vision är att erbjuda världens bästa spelupplevelse. Vår mission är att vara hästnäringens motor och spelbranschens kompass. I spelansvars- och hållbarhetsarbetet beskrivs hur resan mot visionen och missionen ska gå till. ATG delar den svenska spelregleringens uppsatta mål – att spelandet ska vara sunt och säkert. Ett sunt och säkert spelande är till nytta för våra kunder, för ATG och för samhället. Vi ska skydda spelare mot överdrivet spelande och när det finns anledning, hjälpa dem att begränsa sitt spelande.

ATG har under 2024 utvidgat arbetet för ett sunt spelande mot den yngre målgruppen genom att begära särskilda insättningsgränser för nya kunder mellan 18 och 25 år. Utöver det har vi infört ett särskilt fokus avseende de unga i omsorgssamtalen. Målet med förändringarna är att ge ett förstärkt skydd till den grupp som löper störst risk att utveckla spelproblem och att säkerställa ett hållbart spelande redan från start.

ATG:s mål för spelansvar är välmående kunder, vilket innebär att:

  • ATG:s kunder mår bra i sitt spelade och spelar för nöjes skull 
  • ATG bidrar till att minska spelproblem i Sverige genom att vara ett föredöme

Särskilda insättningsgränser för nya unga kunder

ATG har under många år bedrivit ett systematiskt spelansvarsarbete. Under slutet av fjolåret togs ytterligare ett steg för att skydda unga vuxna i åldern 18 till 25 år när det arbetet utökades med att införa begränsade insättningsgränser för nya unga kunder för att få möjlighet att spela hos ATG. Bakgrunden är tydlig. Forskning och erfarenhet visar att spelproblem i unga år ökar risken för långvariga spelproblem senare i livet. 

De nya gränserna innebär:

  • Nya kunder som är 18–19 år kan sätta en insättningsgräns på maximalt 4 000 kronor per månad. 
  • Nya kunder som är 20–25 år kan sätta en gräns på maximalt 9 000 kronor per månad.

Omsorgssamtal med fokus på unga

Syftet med omsorgssamtalen är tvådelat. Vi vill dels att spelaren själv ska reflektera över sitt beteende, dels ska vi lyssna in tecken på att spelandet inte är hälsosamt. 

I ett omsorgssamtal ställs till att börja med öppna frågor om hur kunden själv ser på sitt spelande. Utifrån de svar man får kan man gå vidare med att exempelvis erbjuda stöd och motivering samt att informera om våra spelansvarsverktyg, stödlinjen och spelpaus. Det görs även en analys av hur kunden tar emot samtalet

I detta arbete läggs extra fokus på unga spelare. För kunder i åldern 18–25 år finns särskilda larm i systemet, och i omsorgssamtalen görs en annan typ av riskbedömning än för äldre kunder. Det handlar även om att man som ung inte har ett utvecklat konsekvenstänk och därför är extra skyddsvärd och vi gör då en annan bedvömning jämfört med våra andra kunder.

Ända sedan starten 1974 har ATG varit motorn i svensk hästnäring och erbjudit ansvarsfullt spel. Hos oss finns inga privata vinstintressen utan hela överskottet tillfaller våra ägare, svensk trav- och galoppsport.

ATG är ett bolag med bred folklig förankring och med det följer ett stort ansvar. Hos oss ska spelupplevelsen vara säker och strävan efter ett sunt spelande och en välmående hästsport har högsta prioritet för oss. 

ATG har som ambition att vara spelbranschens kompass och vi verkar för en spelbransch som mår bättre i morgon än idag.

omatg.se/hallbarhet/

Våra medlemmar

Läs om deras spelansvarsåtgärder