En publikation om Spelansvar
Betsson Group
Betsson har alltid haft långtgående ansvarsåtgärder för unga vuxna spelare, trots att de fortsatt utgör en liten del av bolagets kundbas – både sett till antal spelare och omsättning per kund. Den över-vägande delen av våra kunder finns inom åldersgruppen 25–44 år.

Ansvarsfullt spelande är Betssons viktigaste hållbarhetsområde. Vi har interna och externa verktyg – vissa automatiska och andra manuella – och styrdokument och processer på plats, samt inte minst kompetent personal tillgänglig 24/7 för att stödja alla kunder i att spela hälsosamt. Nöjda kunder som trivs med att spela på Betssons varumärken år efter år, på en nivå som de är bekväma med, är grunden för bolagets långsiktigt hållbara affärer.
Riskerna med unga vuxnas spelande är välkända, och vi anser att hela branschen har ett gemensamt ansvar för att förhindra att spelproblem uppstår i tidig ålder. Det handlar både om marknadsföring och bevakning av spelmönster samt ökade insatser kring spelansvar.
Spelansvar och kontroller är viktigt för alla åldersgrupper, men särskilt för 18–20-åringar, som ofta har en mer begränsad ekonomi och kan vara mer benägna att fatta impulsiva beslut. Därför bör fokus inte enbart ligga på insatser eller vinster och förluster, utan även på spelbeteenden och mönster.
Utöver de krav som ställs i licensen, har Betsson infört noggrannare kontroller och tydligare gränser för att spelandet i denna åldersgrupp ska ske på ett ansvarsfullt sätt.
Några exempel på åtgärder:
Vidare utbildas alla på Betsson om den ökade risken för riskfyllt spelande bland kunder 18–25 år. De som arbetar i kundtjänst tränas dessutom särskilt i att kommunicera med och bemöta unga vuxna och det görs klart att kundtjänstmedarbetare förväntas behandla dem med extra omsorg och vara extra uppmärksamma.
Genom att arbeta med kontroller, uppföljning och ansvarsfull marknadsföring tar vi ett helhetsansvar. Vi är övertygade om att detta är det bästa sättet att säkerställa att spelare fortsätter att spela på ett hälsosamt sätt.
