Betsson Group

Betsson har alltid haft långtgående ansvarsåtgärder för unga vuxna spelare, trots att de fortsatt utgör en liten del av bolagets kundbas – både sett till antal spelare och omsättning per kund. Den över-vägande delen av våra kunder finns inom åldersgruppen 25–44 år.


Ansvarsfullt spelande är Betssons viktigaste hållbarhetsområde. Vi har interna och externa verktyg – vissa automatiska och andra manuella – och styrdokument och processer på plats, samt inte minst kompetent personal tillgänglig 24/7 för att stödja alla kunder i att spela hälsosamt. Nöjda kunder som trivs med att spela på Betssons varumärken år efter år, på en nivå som de är bekväma med, är grunden för bolagets långsiktigt hållbara affärer. 

Riskerna med unga vuxnas spelande är välkända, och vi anser att hela branschen har ett gemensamt ansvar för att förhindra att spelproblem uppstår i tidig ålder. Det handlar både om marknadsföring och bevakning av spelmönster samt ökade insatser kring spelansvar. 

Spelansvar och kontroller är viktigt för alla åldersgrupper, men särskilt för 18–20-åringar, som ofta har en mer begränsad ekonomi och kan vara mer benägna att fatta impulsiva beslut. Därför bör fokus inte enbart ligga på insatser eller vinster och förluster, utan även på spelbeteenden och mönster.

Utöver de krav som ställs i licensen, har Betsson infört noggrannare kontroller och tydligare gränser för att spelandet i denna åldersgrupp ska ske på ett ansvarsfullt sätt. 

Några exempel på åtgärder:

  • Striktare gränser för kunder i gruppen 18–24 år för att säkerställa att kunden har råd att spela. 
  • Noggrannare övervakning av spelmönster.
  • Ytterligare, manuella rapporter över vinster och förluster över olika perioder – såsom dag och vecka – specifikt för spelare i åldersgruppen 18–24 år. Rapporterna analyseras noga av teamet för ansvarsfullt spelande, som kontaktar kunden vid tecken på riskfyllt spel.
  • Lägre trösklar för när teamet för ansvarsfullt spelande tar kontakt och snabbare agerande vid tecken på riskfyllt spelande, exempelvis genom att blockera spelaren från fortsatt spel hos Betsson.
  • Längre påbjudna pauser för spel i de fall då spelare under 25 år har uppvisat ett riskfyllt beteende, analyserats och interagerat med teamet för ansvarsfullt spelande, och funnits i behov av åtgärder. 
  • Tydlig strategi där vi aktivt styr bort vår kommunikation från yngre spelare och fokuserar på vår huvudsakliga kundgrupp 25–44 år.

Vidare utbildas alla på Betsson om den ökade risken för riskfyllt spelande bland kunder 18–25 år. De som arbetar i kundtjänst tränas dessutom särskilt i att kommunicera med och bemöta unga vuxna och det görs klart att kundtjänstmedarbetare förväntas behandla dem med extra omsorg och vara extra uppmärksamma.

Genom att arbeta med kontroller, uppföljning och ansvarsfull marknadsföring tar vi ett helhetsansvar. Vi är övertygade om att detta är det bästa sättet att säkerställa att spelare fortsätter att spela på ett hälsosamt sätt.

betssongroup.com

Våra medlemmar

Läs om deras spelansvarsåtgärder